Reminder om sundhedstjek og eventuel vaccination… og hvad så??

Når der kommer en reminder ind ad døren fra klinikken er det tid til årligt sundhedseftersyn, hvor vi tjekker at dit kæledyr er sundt og rask. I den forbindelse kan man overveje om kæledyret skal vaccineres.

For katteejere er reminderen en påmindelse om at deres katte skal vaccineres igen snart for at være dækket fuldt for de smitsomme sygdomme som kan ramme nemlig, kattesyge, katteinfluenza og chlamydia samt evt. smitsom leukæmi. Kattevacciner beskytter kun 1 år ad gangen og derfor bør man sørge for årlige vaccinationer for at sikre at katten ikke smittes af disse virus sygdomme.

For hundeejere er reminderen ikke helt så entydig. Hundenes vaccine er nemlig for nogle sygdommes vedkommende holdbare i mere end 1 år. Så derfor bør man overveje, hvilket smittepres hunden er udsat for, og om der er andre faktorer der kan være afgørende for om hunden trænger til en vaccination.

Hundenes vaccinations program består af flere dele, Kernevaccinerne og Tilvalgsvaccinerne.

For hvalpe og unghunde gælder at de skal vaccineres med kernevaccine 2 gange med 4 ugers mellemrum og igen når hunden er 1 år gammel.

For hunde over 1 år gælder følgende:

Kernevaccinerne beskytter hunden mod Parvovirus, Hundesyge og Leverbetændelse. Disse tre sygdomme kan være dødelige for hunden og det er derfor vigtigt at man husker at holde sin hund beskyttet mod disse sygdomme. Man bør vaccinere sin hund hvert 3. år mod disse sygdomme. Dette gælder uanset om hunden kommer meget ud blandt andre hunde eller er mest hjemme. Denne vaccine er påkrævet hvis man skal gå til træning med sin hund eller skal på udstilling.

Tilvalgsvaccinerne dækker over flere forskellige muligheder som man kan vælge for at sikre en yderligere beskyttelse af sin hund.

Rabies vaccination er et tilvalg for de hunde (og katte) der skal rejse udenlands. Hvis man skal krydse en landegrænse skal hunden vaccineres hvert 3. år mod Rabies. Vaccinationen skal indføres i hundens pas og det er derfor vigtigt at medbringe passet til vaccinationen. Rabies er en dødelig sygdom og mange steder i udlandet er sygdommen udbredt.

Kennelhoste vaccination gives til hunde, der kommer meget ud blandt andre hunde. Dette gælder f.eks. hunde der skal i pasning i pension, ud på træningspladser, på udstillinger eller bare kommer hvor der er mange hunde. Kennelhoste vaccinen beskytter 1 år. Kennelhosten er sædvanligvis ikke en dødelig sygdom men kan være meget generende for hunden.

Leptospirose vaccination vælges oftest til hunde der færdes meget i naturen. Jagthunde og gårdhunde vaccineres mod leptospirose, da de ofte komme i kontakt med brakvand og rotter der kan overføre smitten. Sygdommen er ganske alvorlig hvis hundene bliver smittet og i nogle tilfælde dødelig.

Hvis du er i tvivl om hvilken vaccineprogram der passer til din hund, så ring til os og få en snak om hvad der er bedst.