Rævens dværgbændelorm

Behandling af hunde mod rævens dværgbændelorm (Echinococcus multilocularis)

Hvorfor behandle?

Fødevarestyrelsen har i februar 2014 udsendt en anbefaling for behandling af hunde mod rævens dværgbændelorm. Anbefalingen går på at man i alle dele af landet bør behandle mod ormen hver 4. uge hvis hunden færdes frit i naturen.

Foreløbigt er ormen kun fundet i Jylland og primært Sønderjylland. Men da man er bekymret for at ormen kan sprede sig har man nu udstedt anbefaling om at behandle i hele landet.

Hvordan smitter parasitten?

Hunde smittes ved at spise små gnavere som er mellemværter.

Mennesker kan smittes, hvis de kommer i kontakt med ræve afføring. Man skal derfor sørge for at vaske hunden hvis den har været i kontakt med afføring fra ræv som kan sidde i pelsen på hunden.

Hvem skal behandles?

Fødevarestyrelsen anbefaler at man behandler hvis hunden færdes frit i naturen hvor den kan komme i kontakt med ræve eller spise små gnavere (mus etc).

Hundene skal behandles hver 4. uge for at forebygge at de kan overføre parasitten til mennesker.

Hvordan behandler man mod rævens dværgbændelorm?

Hunden skal have en ormekur der indeholder praziquantel. Der findes mange typer at ormekur der indeholder dette stof. Ormekur er receptpligtig, normalt skal dyrlægen derfor have konstateret orm hos dyret for at man må behandle efter gældende regler fra lægemiddelstyrelsen. Men i dette tilfælde hvor det er anbefalet at behandle forebyggende må man udskrive recept uden at have konstateret parasitten. (bek. 543 §28 stk 2.)

Du skal derfor kontakte dyrlæge hvis du skal behandle din hund med ormekur.

Hvad skal man ellers gøre?

Hunde der bruges til gravjagt bør vaskes efter jagt for at sikre at der ikke sidder æg i pelsen på hunden. Altså vask hunde der har været i kontakt med ræve eller ræve afføring.

Vask hænder inden du håndterer fødevarer hvis du har rørt ved din hund.

Undgå så vidt muligt at din hund spiser små gnavere.

Hvad er rævens dværgbændelorm?

Rævens dværgbændelorm er en meget lille parasit (1-3 mm) og man vil derfor ikke kunne se den med det blotte øje. Dværgbændelormen har en livscyklus hvor den lever i en mellemvært (typisk små gnavere) som bliver spist af hovedværter (f.eks. ræv).

Læs evt her om livscyklus

Nedenstående link til er Fødevarestyrelsen om anbefalingen.