Artikler

Skal, skal ikke vaccinere?

Læs mere i artiklen i Hunden: Skal, skal ikke vaccinere

I lang tid har det været tradition at vaccinere hunden og katten årligt med kernevaccinerne. I de senere år er det for hunden ændret til først hvert 2. år og senere hvert 3. år. Dette skyldes at forskning har vist at det ikke længere er nødvendigt at vaccinere så ofte som tidligere antaget.

For at undgå overvaccinering skal vi dog være endnu mere specifikke. Derfor tilbyder vi nu at undersøge hvert individ for sig via en blodprøve, for at tjekke om det er tid til vaccination med kernevaccinerne til netop dit dyr.

Ring og hør mere om vores vaccinations anbefalinger til netop dit dyr.

Hjerte-/lungeorm

I Nordsjælland ses der desværre flere og flere tilfælde af hjerte/lungeorm hos vores hunde. Det gør sig også gældende for de hunde, vi ser i klinikken her i Fredensborg. Derfor har vi valgt at sætte øget fokus på denne lidelse, i håb om at nedbringe smitten blandt vores kunders hunde.

Lungeorm

Cyklus
Lungeorm (Crenasoma Vulpis) også kaldet rævens lungeorm, er en orm der lever i lungevævet hos ræve og hunde. De voksne orm, også kaldet L5 larver, parrer sig, og der udklækkes L1 laver i lungerne. De hostes op i svælget, hvor hunden synker dem, og på vej ned igennem tarmkanalen udvikler L1 larverne sig til L2 larver. L2 larverne findes nu i afføringen, hvor de ikke kan smitte direkte til andre hunde eller ræve. Men derimod kan de smitte til mellemværten, som er havesnegle, vinbjergsnegle og skovsnegle. Sneglene optager L2 larverne, når de kravler på afføringen. Inde i sneglen udvikler L2 larverne sig til L3 larver. Når hunden eller ræven spiser sneglen, bliver de smittet med L3 larver, der kravler ud gennem hundens tarmvæg til leveren. Der bliver de via blodbanen transporteret til lungerne. Undervejs udvikler de sig til L4 og L5 larver. Når larverne når lungevævet, er de blevet kønsmodne og kan begynde at producere nye L1 larver, og ringen er sluttet.
Ca. 17 dage efter hunden er blevet smittet, kan man i afføringen finde L2 larverne.

Symptomer

De symptomer man ser hos hunden optræder typisk efter 1-2 mrd efter smitte. Symptomerne er lungebetændelse, leverskader pga. de vandrende larver, hoste, nedstemthed og let feber.

Hjerteorm

Cyklus
Hjerteorm (Angiostronulus Vasorum) lever i hundens og rævens hjerte og lungevæv. Hjerteormens livscyklus ligner lungeormens. De smittefarlige L3 larver findes i de samme snegle, men er også fundet i frøer. Der hvor hjerteormen adskiller sig fra lungeormen er i dens vandring fra tarmvæggen og tilbage til hjerte- og lungevævet. De vandrer først fra tarmen og til de lokale lymfeknuder i tarmen. Her udvikler de sig til L4 og L5 larver. De voksne orm vandrer nu til leveren, hvor de via en stor vene føres tilbage til hjertekamrene og videre til lungerne. Her kravler de ind i lungen og hostes atter op i svælget.

Symptomer
Symptomerne ved hjerteorm er mere alvorlige, da de forårsager større skader. Der kan ses lungebetændelse, blodpropper pga. orme i blodkarene, arvævsdannelse i lungerne, tør hoste og vejrtrækningsbesvær. Hunden bliver hurtigt træt selv ved små gåture. Nogle holder op med at spise og har deraf vægttab og enkelte gange, kan der også ses neurologiske symptomer.
Ved denne sygdom er der nogle af hundene, der dør inden for få uger, og andre får alvorlige problemer pga. de permanente skader, der er sket på hjerte og lungevæv.

Diagnose
Diagnosen stilles både for hjerte- og lungeorm ved at man afleverer 3 afføringsprøver til sin dyrlæge. Prøverne sættes op i æske i 24 timer, hvorefter man under mikroskop kan påvise L2 larver. Grunden til at man skal medbringe 3 afførringsprøver er, at L2 larverne ikke udskilles lige meget alle dage. Så for ikke at overse en mulig infektion, tager man prøver over 3 dage.
Infektionene behandles med en ormekur og ca. 1 mrd efter behandlingen gentager man undersøgelsen af afføringen.

Vores anbefalinger

Vi anbefaler alle hundeejere at få undersøgt deres hunde for hjerte/lungeorm min. 1 gang om året fx i forbindelse med det årlige sundhedseftersyn. Det gøres ved at medbringe 3 afføringsprøver opsamlet over 3 dage. Vi undersøger selv prøverne her på klinikken, og svaret har vi allerede dagen efter. Samtidig anbefaler vi, at alle hunde der hoster tjekkes for hjerte/lungeorm.

titertest

Udbredelse af hjerte/lungeorm i Danmark